Målen etta på cigaretter – och större inom snus
Förädling och återbruk är två av tidens honnörsord. De passar gott in på Michael Bech Jansen. När han i december för tredje gången tillträdde en tredje tjänst inom House of Prince AB var det som VD.
– Målen är klara. Vi ska bli marknadsledande på cigaretter. Vi ska i det minsta – och i första hand – ha tio procent av snusmarknaden.
Kaxig? Realistisk? Svaret stavas målinriktad. Utan tro baserad på en verklighet är drömmen en illusion. I en tid när människor inser att det inte går att ta ner månen utan istället ser möjligheten att besöka den är granens topp både siktbar och nåbar. Både inom grenarna cigaretter och snus är House of Prince i Sverige nu ett steg från toppen. Michaels företrädare som VD och hans nuvarande medarbetare och kollegor har förberett.
– Vi är jättestora på cigaretter – och vi ska bli större. Vi ska bli marknadsledande. Vi ska fortsätta med det vi håller på med för vi har växt i ett antal år nu. Vi har 32,5 procent av marknaden. Det är vår all-time-high, upplyser Michael.
Marknadsledaren Gallaher/JTI har 2,1 procent mer i AC Nielsens två måndersmätning för oktober och november 2007. Trean Philip Morris nådde 30,6 procent.
– Vi är en seriös spelare på snusområdet med 6,13 procents marknadsandel. Det finns en mycket stor potential fortfarande. (T&M 2008-03-09)