Nytt varumärke ska ge framgång på fastlandet
Med produkter under det nya varumärket Jakobsson´s hoppas Gotlandssnus få starkare fäste på den svenska fastlandsmarknaden – och på sikt också komma in på några utländska.
Jakobsson´s lanseras i två smaker portionssnus i premiumsegmentet och dessutom i motsvarande smaker i tobaks- och nikotinfri variant.
– Bakom varumärkesnamnet finns fyra generationers snuskonsumtion och även ett visst experimentrande med snus, klarlägger Henrik Jakobsson, som är den förste snuskonsumenten i släkten som också seriöst gett sig in på produktion till försäljning.
Gammelfarfar Jakob Jakobsson var den förste snuskännaren i familjen. Det snus han blandade var smakrikt. Även sonen Gunnar hade stort intresse för snus.
– Till mig har överförts kunskap om hur snus ska vara och vad man kan smaksätta med, om förvaring och lagerhållning. Mycket av vetandet har jag fått berättat från min far Lars Jakobsson. (T&M 2008-09-24)