Relationer med nya – och fler är på gång efter väntad skilsmässa
Efter Philip Morris i god tid förvarnade skilsmässa från Conrad Langaard A/S befinner sig den senare i en fas av anpassning till sin nya situation. I syfte att finna nya framgångsrika relationer har en del redan hänt: En ny cigarettkamrat med ögon på Conrad Langaard sedan länge har lämnat rival och välkomnats. Ny bolagschef har tillsatts. Satsningen i Sverige byter form.
– Nu har vi bara att köra på. Vårt mål är att behålla den organisation vi har idag, säger Merete Bjerkan Kristiansen, ny administrativ direktör för Conrad Langaard A/S, Oslo.
Organisationen är anpassad för en stor kostym, en stor försäljningsvolym. Hon är medveten om att det kan ta en tid att fylla ut och upp vad som försvunnit. Inom företaget visste man ju sedan två år tillbaka att Philip Morris, PM, från 1 januari 2008 skulle sälja sina produkter i Norge genom eget bolag. Distributionen av cigaretterna finns emellertid kvar hos Conrad Langaard, CL.
Förhandlingar pågår om ett antal nya för produktportföljen passande produkter. På cigarettsidan påstås JTI ha sneglat åt CL ett tag. Sedan Imperial Tobacco köpte Gunnar Stenberg A/S som sålde JTI:s produkter uppstod konkurrens i produktportföljen.
–Det är ett dilemma i Norge när de så stora internationella företagen etablerar sig. Då är det någon som inte är bekväm med var de är och önskar en annan aktör, förklarar Merete, glad för att JTI sögs över till Conrad Langaard, i vinddraget efter Philip Morris.
I och med att JTI har inlemmat Gallaher innebär det också försäljning och distribution av Level och Benson & Hedges utöver Camel och Salem. Marknadsandelen för JTI:s produkter var på helår 2007 tre procent. Störst av fyra märken var Camel, 2,2 procent. (T&M 2008-05-07)